Logo
Contact
spacer
photo/thumb_159.jpg
auteur | Annemarie Geleijnse
photo/thumb_48.jpg
photo/thumb_74.jpg
Boeh: weidemelk
17-08-2010
Onlangs reed ik de duizend kilometer van Milaan naar Amsterdam. De achterbank vermaakte zich met autobingo. Op kaartjes kruisten de kinderen af wat ze onderweg zagen. Een hoogspanningmast, een vrachtwagen, een bus. Een gele auto vinden viel niet mee. Een vliegtuig liet zich ook niet makkelijk zien. Maar opmerkelijk genoeg was keer op keer dé spelbreker in het rijtje, het plaatje van een koe. Koeien, zo bleek maar weer eens, staan niet meer in de wei maar op stal. Zelfs als de melk die ze geven ‘Van Hollandse Weide’ heet te komen.
De Reclame Code Commissie tikte Albert Heijn daarvoor vorige week op de vingers. De huismerkmelk komt van diverse zuivelbedrijven zonder dat Albert Heijn nadere voorwaarden stelt. Wellicht dat een deel van de koeien inderdaad wel eens een grassprietje ziet, maar het merendeel staat op stal. ‘Misleidend’ zo luidde dan ook het oordeel van de Reclame Code Commissie over de tekst ‘Van Hollandse Weide’ op de verpakking.

Wat me opvalt in deze zaak is het opportunisme en de gemakzucht waarmee de partijen hiermee omgaan. Om te beginnen de grootgrutter zelf die in een reactie heeft laten weten de tekst van de verpakking te zullen halen. ‘Slap’, oordeelt Wakker Dier die het supermarktconcern in een brief vraagt ‘deze blamerende uitspraak aan te grijpen om nu over te schakelen op echte weidemelk’. Inderdaad kiest Albert Heijn hier weer eens voor de makkelijkste oplossing. Áls het concern dat al doet. Uitspraken van de Reclame Code Commissie zijn niet bindend en het zal niet de eerste keer zijn dat Albert Heijn een belofte niet nakomt. (zie de paling die in veel filialen nog altijd in de schappen ligt).

Maar Wakker Dier zelf blinkt ook niet uit in het tonen van een rechte rug. Op de eigen site vermeldt de organisatie jubelend de uitspraak van de Reclame Code Commissie, terwijl die uitspraak er lag dankzij een biologische boerin. Wakker Dier wijst erop in 2006 een klacht te hebben ingediend, maar toen niet in het gelijk gesteld te zijn. Doordat de reclamecode is aangescherpt, kreeg de boerin nu wel gelijk.
Wat Wakker Dier er niet bij vermeldt, is dat de biologische melkveehoudster zeven maanden terug tevergeefs op de deur klopte voor hulp bij haar strijd tegen de misleidende Albert Heijn verpakking. Wakker Dier oordeelde dat het protest geen kans maakte en zag af van medewerking.
De held in dit verhaal: Freya van den Broek uit Zeewolde. Zij runt samen met haar man een biologisch melkveebedrijf in Zeewolde en bond uiteindelijk op eigen kracht de strijd aan tegen Albert Heijn. Ze wilde zo het te grabbel gooien van de naam van echte weidemelk tegengaan.
Ik begrijp in ieder geval dankzij haar weer iets beter waarom de supermarkten vol staan met pakken ‘weidemelk’ maar we blijkbaar om moeten rijden via Zeewolde om BINGO te kunnen roepen.
line
REACTIES (1)
deel
DEEL
line
reacties
Marit, 22-09-2010
Goed stuk, complimenten! AH is wel vaker misleidend ... Tegenvaller van Wakker Dier hoewel ze na vergeefse pogingen misschien wel murw geslagen zijn. Jammer want nu moeten we dus helemaal naar zeewolde voor echte weidemelk ;-)