Logo
Contact
spacer
photo/thumb_313.jpg
Albert Heijn blijft bij weigering Fair Produce-logo
23-01-2013
Albert Heijn blijft bij zijn standpunt het logo Fair Produce niet op zijn champignons te plakken, ook al zijn de paddenstoelen wel degelijk ingekocht bij gecertificeerde kwekers. Mogelijk komt er ‘op termijn’ wel op andere wijze informatie op de verpakking. Gisteren had Albert Heijn een gesprek met minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher die eerder de consument opriep geen champignons meer bij Albert Heijn te kopen.

In het gesprek vanmorgen werd de lucht geklaard en verklaarden AH-directeur Van der Laan en Asscher zich gezamenlijk te willen inzetten voor het tegengaan van wantoestanden in de sector.
Asscher riep vlak voor de jaarwisseling consumenten op voortaan paddenstoelen bij C1000, Coop of Jan Linders te halen, en niet bij Albert Heijn omdat deze laatste geen champignons verkoopt met het logo Fair Produce. Fair Produce is een keurmerk dat in het leven is geroepen om de uitbuiting van werknemers in de sector tegen te gaan, en staat voor champignons die volgens de wet- en regelgeving zijn geproduceerd. Albert Heijn liet destijds direct weten geen ‘oneerlijke’ paddenstoelen te verkopen. Ook Stichting Fair Produce toonde zich ongelukkig met het gekozen voorbeeld van Asscher omdat Albert Heijn wel degelijk inkocht bij kwekers die gecertificeerd zijn of in het traject daarnaartoe zaten.

Vanzelfsprekend
De verklaarde gezamenlijke inspanning betekent niet dat Albert Heijn het logo alsnog gaat voeren. De supermarkt houdt vast aan het standpunt dat het voor de consument vanzelfsprekend moet zijn dat de wet- en regelgeving wordt nageleefd bij de productie en dat het aan de overheid is op de naleving daarvan toe te zien. ‘Anders kunnen we overal wel een label op gaan plakken’, reageert woordvoerder Rianne van der Sar. De zegsvrouw wijst erop dat eerder uit onderzoek is gebleken dat te veel logo’s verwarrend werken voor de klant. Albert Heijn is zich intern aan het bezinnen op een andere manier om de klant te vertellen dat de paddenstoelen van gecertificeerde kwekers komen. Van der Sar: ‘Dat kan bijvoorbeeld door op het etiket deze informatie te vermelden.’ Wanneer dit daadwerkelijk het geval is, kan ze niet zeggen. ‘We werken er naartoe, het is ook afhankelijk van de voorraden die er nog zijn.’

Lidl
Andere partijen stapten wel alsnog over op het Fair Produce-logo na alle ophef die ontstond na een tweeluik van het televisieprogramma De Keuringsdienst van Waarde over misstanden in de sector en de reactie van Asscher daarop. Zo verklaarde Lidl eind december nog de voorkeur te geven aan de eigen Code of Conduct voor goede arbeidsomstandigheden, maar werd onlangs bekend dat Lidl alsnog het Fair Produce-label gaat voeren. Daarnaast wil Lidl ook andere seizoensgroenten als asperges en aardbeien gaan onderbrengen bij Fair Produce.
Het aantal champignonkwekers en verwerkingspartijen dat zich bij Stichting Fair Produce aanmeldde voor certificering steeg na alle ophef de afgelopen weken explosief.
(AG)


Bekijk hier het tweeluik van de Keuringsdienst van Waarde over de champignonteelt
spacer