Logo
Contact
spacer
photo/thumb_326.jpg
Keurmerk Fair Produce voor champigons in trek
03-04-2013
In de eerste drie maanden van 2013 is het aantal bedrijven met een Fair Produce certificaat verdubbeld tot ruim tachtig plukbedrijven, handelsbedrijven en champignonsnijbedrijven. Inmiddels heeft daarmee ruim de helft van alle bedrijven in de paddestoelensector het certificaat behaald. Nog een flink aantal staat op de nominatie voor een audit.

Het keurmerk Fair Produce werd door de sector zelf in het leven geroepen om misstanden - onderbetaling, absurd lange werktijden, illegale plukkers - in de champignonschuren tegen te gaan. Gecertificeerde bedrijven voldoen bovenop de wettelijke eisen aan bovenwettelijke eisen.
Een aantal supermarkten zoals Coop, Lidl, C1000, Albert Heijn en Deen heeft inmiddels alleen nog maar Fair Produce champignons in de schappen. 

Strengere regels
De Stichting Fair Produce scherpte in maart de regels verder aan. Plukbedrijven die met meer dan vijf uitzendkrachten en meer dan vijftig procent ingeleende arbeid werken worden bezocht en er wordt met de medewerkers gesproken over de arbeidsomstandigheden.
Het bestuur kan ook besluiten tot onaagekondigde audits. Recent leidde dit er bij drie bedrijven toe dat het keurmerk werd ingetrokken.

Eerlijke aardbeien en champignons
Mogelijk start eind dit jaar een pilot met het keurmerk in de asperge en aardbeikweek. Jan Roefs, voorzitter van de vakgroep Vollegrond van LTO, gaf deze week in een column in het vakblad Groenten & Fruit aan  dit wenselijk te vinden.

(Annemarie Geleijnse)
spacer