Logo
Contact
spacer
photo/thumb_228.jpg
Het LEI-rapport
Directe verkoop moet palingvissers redden
08-11-2011
Meer vis zelf verwerken en vaker de paling direct verkopen aan de consument of horeca. Dat is de meest geopperde overlevingsstrategie van palingvissers die deelnamen aan het project Bedrijfsplannen Aalvisserij.

Met dit project wil het ministerie van EL&I aalvissers ondersteunen in het kiezen van een toekomststrategie binnen of buiten de onder druk staande palingsector. Het project werd uitgevoerd door het LEI, onderdeel van Wageningen UR.
Bijna de helft van de 49 deelnemende vissers ziet directe verkoop als een goede mogelijkheid om te overleven. Daarnaast zien de visserskansen in de groeiende vraag naar snoekbaars en wolhandkrab. Het starten met andere, niet-visgerelateerde activiteiten om het inkomen aan te vullen, heeft eenderde van de vissers in overweging.
Vier van de tien deelnemers wachten eerst de ontwikkelingen in de sector af. Ze willen meer duidelijkheid over het beleid en de regelgeving voordat ze een strategie kiezen.
Nederland telt circa 250 aalvisserijbedrijven.

(AG)
spacer