Logo
Contact
spacer
photo/thumb_223.jpg
Het Eko-kenmerk kenden we al
Alweer een keurmerk voor de horeca
01-11-2011
Naast het keurmerk EKO (biologisch) en MSC (goede vis) kan een restaurant voortaan ook gaan voor Fairtrade. De Fairtrade Gemeente Campagne lanceerde het nieuwe label om het gebruik van fairtrade producten in de horeca te stimuleren. Bij wijze van aftrap koos de organisatie zelf een restaurant dat volgens haar de titel waardig is: Heinde & Ver uit Gouda. Wéér een label? Campagnewoordvoerder Mélinda Choo licht toe.

Wat is fairtrade?
Duurzame armoedebestrijding van boeren en producenten in ontwikkelingslanden. Zij krijgen een fatsoenlijk loon en hebben goede arbeidsomstandigheden.

Wanneer kom je in aanmerking voor de titel Fairtrade Restaurant?
Om Fairtrade Restaurant te mogen zijn, moet je voldoen aan vier criteria. Je moet een minimum aantal fairtrade producten gebruiken, communiceren over fairtrade, activiteiten organiseren over fairtrade en maatschappelijk verantwoord ondernemen,

Dat lijkt wel te doen. Dus zal het storm lopen met de aanmeldingen?
Nou, zo eenvoudig is het niet. Zo is de horeca gewend op grote schaal in te kopen en fairtrade producten worden vaak nog niet in grootverpakkingen aangeboden. De bedrijven die de producten leveren, denken dat de vraag daarvoor niet groot genoeg is. Wij willen die impasse met de campagne doorbreken.

Hoe weten jullie dat er grote vraag is naar fairtrade producten?
Dat horen we uit de tachtig fairtrade gemeenten die er al zijn. De horeca is echt bereid een stap te zetten.

Is gebrek aan aanbod het enige obstakel?
Nee, ook bijvoorbeeld langlopende koffiecontracten kunnen lastig zijn.

Niet de prijs van fairtrade producten?
Ook in fairtrade zijn er dure en goedkopere producten. Bij de Lidl verkopen ze ook fairtrade. Je kunt altijd kiezen tussen producten en wij vragen de restaurants bewust te kiezen.

Wat heeft een restaurant eigenlijk aan de titel?
Het is een trend dat consumenten maar ook ondernemers bewuster willen kiezen. Regulier is niet meer goed genoeg.

Maar toch: wéér een label!
Op korte termijn is het niet realistisch alle labels te bundelen in één keurmerk. Dat zou voor de ondernemers een te hoge drempel zijn.

Een drempel?
Dan zou je én biologisch moeten zijn, én goede vis moeten serveren, én fairtrade producten moeten verkopen. Dat kan lastig zijn.
(RvH)

Kijk ook op www.fairtradegemeenten.nl
spacer