Logo
Contact
spacer
spacer
spacer
twitter
spacer
Zout suiker vet
Zout suiker vet – hoe de voedselindustrie ons in zijn greep houdt
Michael Moss
Uitgeverij Carrera
ISBN 978 90 488 18921
€ 19,90
Lees ook onze recensie
Michael Moss
Onderzoeksjournalist bij The New York Times.
Won de Pulitzer Prijs voor zijn journalistieke onderzoek naar een salmonella-uitbraak in hamburgervlees in 2009, die acht doden eistte. Zo’n 19.000 mensen werden ziek.
Michael Moss wil consument wakker schudden
13-01-2014
'Ik drink light dus ik kan wel een extra muffin eten'. De Amerikaanse Pullitzer Price-winnaar Michael Moss weet wel beter na de research voor zijn boek Zout suiker vet. We spraken hem via skype voor Zin Magazine.

Wat was voor u het meest schokkend?
Dat mensen uit de voedingsmiddelenindustrie hun eigen product niet meer blijken te eten. En ook: dat de voedselconcerns verslaafder zijn aan grote hoeveelheden zout en vet dan ik dacht. Zout is een wondermiddel voor de industrie, het is goedkoop en maakt producten aantrekkelijk. De voedselindustrie is bovendien verslaafd aan winst maken. Ik wil de bedrijven overigens niet wegzetten als slecht. Ze zijn er nu eenmaal om winst te maken en de concurrentie voor te blijven.

Hoe kunnen we als consument de ongezonde verleidingen weerstaan?
Ik hoop met het boek consumenten wakker te schudden. Dat ze willen weten wat ze eten. Als je boodschappen doet, moet je je bewust zijn dat de fabrikanten alles doen om je hun producten te laten kopen. Dat helpt om chips soms te laten staan.
Verkopers en fabrikanten weten precies wat ons gedrag is. In het midden van de winkel op ooghoogte in het schap staan de spullen die de fabrikanten het liefst willen verkopen. Ze weten precies waar je het eerst kijkt en wat je het beste ziet. Wil je gezond eten? Kijk dan op het onderste of bovenste schap.

In Nederland wordt de consument met een Vinkje verleidt tot een ‘gezonde’ of ‘bewuste’ keuze. Het staat op producten die minder zout, vet of suiker bevatten dan een vergelijkbaar product. Er is veel kritiek op, want door deze methode krijgen ook ongezonde producten een gezonder imago. Wat vindt u van dit soort claims?
Je moet er in het algemeen voorzichtig mee zijn. Je gaat denken dat een product heel gezond is, terwijl het maar een beetje minder ongezond is. Het doet me denken aan light frisdrank, waarachter een grote industrie schuilgaat. Mensen denken dat ze daarvan afvallen, terwijl dat niet altijd zo is. Je houdt jezelf voor de gek. Je denkt: ik drink light dus kan wel een extra muffin eten.

Gaan wij de Verenigde Staten achterna?
Ik weet dat ministers van gezondheid in Europa zich zorgen maken dat jullie ons eten krijgen. Vroeg of laat ligt bij jullie ook steeds meer bewerkt voedsel in de winkel. Jullie komen in dezelfde problemen. Obesitas, suikerziekte... Het probleem is dat je niet gewoon kunt zeggen: eet meer groente en fruit. Je kunt niet op tegen de marketingmachine. Dat wordt nu wel duidelijk.

Alles is marketing?
Heel veel is marketing. Niemand weet dat beter dan de voedselverwerkende industrie.

Verschenen in Zin, november 2013
spacer